Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19/06/2013, 20:35

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Mastering Blocking and stuttering: A Cognitive Approach 
Auteur Bericht
Newbie

Bericht Mastering Blocking and stuttering: A Cognitive Approach
Ben nu dit boek aan het lezen, dat voor mij een aantal nieuwe inzichten heeft gegeven. Ten eerste staan er een aantal heel herkenbare situaties in beschreven die iedereen die stottert wel zal herkennen. Vervolgens gaat de schrijver op de situatie verder door uitleg te geven over wat er op dat moment door het hoofd van de stotteraar gaat. Voor mijzelf is dit echt een openbaring, omdat ik altijd maar heb gedacht dat deze gedachten uniek voor mij waren, zo zie je maar... :o

Over de oorzaken van stotteren geeft de schrijver aan dat het veroorzaakt wordt door een 'vecht-of-vlucht' reactie waarin de hersenen terecht komen als ze een woord of situatie aan voelen komen dat spannend is. Behalve dat deze reactie extreme spanning oplevert, verandert het ook de ademhaling (en daar komt Del Ferro weer om de hoek kijken :wink: ). Ook stelt hij dat het altijd is terug te herleiden naar de jeugd van iemand die stottert. Het antwoord ligt volgens de schrijver op het gebied van NLP (http://nl.wikipedia.org/wiki/Neurolingu%C3%AFstisch_programmeren). Maar hoe precies, heb ik nog niet gelezen.

Ik ben nog niet op de helft van dit boek, maar er al wel van onder de indruk. Ik ben benieuwd of iemand op dit forum het boek kent, of het zelfs heeft gelezen. Ook ben ik benieuwd naar jullie mening over de bovenstaande theorie...

Als ik het boek uit heb, zal ik een update plaatsen!

Afbeelding

Groeten,

Jaap82

16/01/2011, 20:47
Profiel
Vaster bezoeker

Bericht Re: Mastering Blocking and stuttering: A Cognitive Approach
Ik heb me er niet in verdiept, maar kan je wel verwijzen naar het volgende. Tom Weidig (onafhankelijk criticaster op het gebied van stotteren en autoriteiten op het gebied van stotteren – meestal erg zinnig, slaat ook af en toe wel eens door) heeft kort geleden iets over Bodenhamer (de auteur van bovenstaand boek) op zijn weblog “the Stuttering Brain” geschreven.

Weidig meent: “Bodenhammer slaat volledig de plank mis als het om de aard van stotteren gaat en hij blijft maar zijn pseudowetenschappelijk gewauwel verspreiden.”

Onderwerpen, argumentatie, commentaar en kritiek via deze vier hyperlinks:

Deconstructing Bodenhamer

Bodenhamer: First reply

Bodenhamer: Second reply

Bodenhamer is probaby a creationist!

Laat een keertje weten wat je ervan vindt.

17/01/2011, 1:13
Profiel
Newbie

Maurice, bedankt voor de links!

Als ik de blog van Tom Weidig en de reacties op lees komt dit erg Amerikaans op mij over, zelfs de religie wordt er bijgehaald! :lol:

Maar wat hij zegt is wel boeiend, want hij is meer een aanhanger van de theorie dat stotteren een neurologische oorzaak heeft. Zelf heb ik hier ook wel eens iets over gelezen, bijvoorbeeld over studies die aangeven dat de hersenen van stotteraars in een soort van 'overdrive' gaan tijdens het praten. Maar of dit nou de oorzaak hiervan nou 'ingebakken' zit in mijn hersenen, of het gevolg is van 'aangeleerd' gedrag (da's de tegenhangende theorie) is voor mij nog niet duidelijk (als het dat al ooit gaat worden :? ). Ik weet wel dat je hersenen van alles aansturen, waar onder je ademhaling en je stembanden, en dat ze voor een groot deel werken door het leggen van associaties (ervaringen uit het verleden).

De eerste theorie is interessant, omdat het impliceert dat stotteren iets is waarvoor op termijn medicijnen ontwikkeld kunnen worden. De tweede theorie is ook interessant, omdat het impliceert dat je er zelf iets aan je stotteren kan doen om je situatie te verbeteren.

Maar ik ben zeker ook benieuwd wat jouw mening hierover is, want volgens mij houden dit soort dingen jou ook bezig :wink:

17/01/2011, 22:19
Profiel
forum bewoner

Citaat:
De eerste theorie is interessant, omdat het impliceert dat stotteren iets is waarvoor op termijn medicijnen ontwikkeld kunnen worden. De tweede theorie is ook interessant, omdat het impliceert dat je er zelf iets aan je stotteren kan doen om je situatie te verbeteren.

De eerste theorie ken ik persoonlijk niet, ik ken wel wetenschappelijke onderzoeken die uitgaan van een timings- en coordinatiestoornis tussen de hersenen en de spieren. Ik weet echter niet of dat met medicijnen op te lossen is. Wat betreft de tweede theorie: ik denk absoluut niet dat stotteren verklaard kan worden als aangeleerd gedrag. Het is echter wel zo dat heel veel gedragingen rond het stotteren aangeleerd zijn en ook absoluut af te leren zijn. Je kunt dan ook absoluut zelf iets aan je stotteren en de bijbehorende euvels doen om de situatie te verbeteren. Ik denk echter niet dat het voor het gros van de mensen die stotteren geldt dat het stotteren zelf aangeleerd is en dus afgeleerd kan worden.

Over het boek: NLP is een pseudowetenschap. Er is geen enkele wetenschappelijke basis voor veel van de uitgangspunten van NLP. Vanuit NLP is er hier kritiek op gekomen door te stellen dat NLP niet draait om een theorie, maar om dat het werkt. Hiermee geven ze, denk ik, dus feitelijk aan dat NLP een placebo is. Op zich nog niks mee, maar als kritischdenkend mens zou ik daar mijn vertrouwen niet in leggen.

Enig kritiek op NLP: http://www.skepsis.nl/nlp.html

19/01/2011, 11:32
Profiel
Newbie

Hallo Chris,

Ik deel jouw mening over de relatie tussen stotteren en aangeleerd gedraag als je het hebt over een oorzaak, het is niet voor niets dat iedere logopedist je in de eerste sessie zal vertellen dat mensen die stotteren hiervoor een aanleg hebben. Maar iedereen die stottert heeft er op een moment mee om leren gaan, zowel in de postieve als de negatieve zin. Mijn specialiteit is bijvoorbeeld het verzinnen van synoniemen voor moeilijke worden. :wink:

Mijn persoonlijke doel is nu niet (meer) om totaal van het stotteren af te komen (wel, toen ik nog bij Del Ferro liep), maar om het negatieve gevoel te verminderen of zelfs te laten verdwijnen. Uit ervaring weet ik namelijk dat wanneer het goed met mij gaat, ik ook minder last heb van stotteren. Het doorbreken van negatieve gedachten die nu nog wel eens opkomen als ik stotter is volgens mij iets wat je zelf kan doen, al ben ik er helemaal nog iet uit of dit via NLP mogelijk is of niet. Overigens geloof ik sowieso niet in een 'wonder methode' die altijd en op iedereen toepasbaar is.

Ben erg benieuwd of er gelijke of afwijkende meningen zijn over dit onderwerp!

19/01/2011, 20:29
Profiel
forum bewoner

Citaat:
Maar iedereen die stottert heeft er op een moment mee om leren gaan, zowel in de postieve als de negatieve zin. Mijn specialiteit is bijvoorbeeld het verzinnen van synoniemen voor moeilijke worden. :wink:

Dat bedoelde ik ook met 'gedragingen rond het stotteren die aangeleerd zijn en ook absoluut af te leren zijn'. Synoniemen gebruiken is dan nog een heel duidelijk ding, maar misschien moet je eens bijhouden wat je wel niet allemaal doet wat je met stotteren relateert, maar daar eigenlijk los van staat. Voor mij waren bepaalde dingen heel 'natuurlijk' en een logisch deel van m'n stotteren, maar toen ik het ging analyseren zag ik plotseling dat het helemaal niet zo natuurlijk en dat ik het me zelf had aangeleerd.

Heb je overigens al eens aan REBT gedacht trouwens? REBT draait niet om het verminderen van negatieve gedachten, maar om het verminderen van irrationele gedachten en het lijkt me dat je voornamelijk iets aan je irrationele negatieve gedachten wil doen. Je KAN daar zelf mee bezig, maar ik denk dat in de meeste gevallen een therapeut efficiënter werkt. Ik ben er zelf wel (voor 95%) zonder therapeut mee bezig geweest en heb daar enorm veel uitgehaald, maar ik had daar toendertijd ook alle gelegenheid voor. Op een gegeven moment ben ik er 200 dagen lang elke dag minimaal 2 uur mee bezig geweest en heb daar de vruchten van geplukt, maar als ik niet in de situatie zat waar ik destijds in zat was me dat denk ik niet gelukt. Als je geïnteresseerd bent kan ik je wel een goed zelf-hulp boek aanraden.

20/01/2011, 19:59
Profiel
Newbie

ja, ik wilde het net verwijderen, maar dat kan nu niet meer...maar goed, ik heb het ook in het juiste topic gezet

Converse laarzen
Adidas Heren Sweater
Nike Air Max 1 schoenen te koop

05/06/2012, 11:21
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]