www.demosthenes.nl forum index www.demosthenes.nl
Welkom op het Discussie-forum van Demosthenes
Kijk op de website bij contacten-forum voor de richtlijnen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Over de streep

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.demosthenes.nl forum index -> Jeugd / tot 18 jaar
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ET
Forum crack

BerichtGeplaatst: 26/05/2010, 22:45    Onderwerp: Over de streep Reageer met quote

26 mei j.l. was er op ned 3 de documentaire van Jessica Villerius, 'Over de streep' te zien over de belevingswereld van scholieren op de middelbare school. Deze documentaire gaat over Challenge-day, een grensverleggende methode uit Amerika, opgenomen op het IJburg-college in Amsterdam-IJburg.

Bekijk de uitzending hier >>>

Over de streep
Documentaire van Jessica Villerius over de belevingswereld van scholieren op de middelbare school. Voor deze film gingen vijfenzeventig leerlingen van het Amsterdamse IJburgcollege een bijzondere uitdaging aan: Challenge Day. Een grensverleggende methode uit Amerika, die onder andere wordt ingezet om pesten op scholen tegen te gaan en wederzijds respect te stimuleren. Door spelletjes af te wisselen met serieuze gesprekken, worden leerlingen uitgedaagd om verborgen gevoelens naar elkaar uit te spreken. Centrale vraag: wat weten we nu eigenlijk van elkaar? Vrij weinig, is de constatering. Leerlingen durven tijdens Challenge Day emoties en ervaringen met hun medescholieren te delen, waar ze nog nooit met iemand over hebben gesproken. Niet gemakkelijk, maar ze merken al snel dat ze niet alleen staan. Niet meer. Veel indruk maakt het onderdeel waarbij alle leerlingen zich verzamelen aan één kant van een witte lijn, waarna ze worden geconfronteerd met soms indringende vragen. In antwoord op deze vragen blijven leerlingen staan, of stappen over de streep. 'Toen werd gevraagd over de streep te stappen als je een ouder hebt verloren, staken er acht kinderen over', vertelt de maakster. 'Aan de overkant van de lijn waren ze ineens niet meer elkaars pestkop, maar lotgenoot. Het is onbeschrijfelijk om te zien hoe je door zoiets simpels als het trekken van een streep het leven van een kind kunt veranderen.' Challenge Day houdt jongeren een spiegel voor, schudt ze wakker en creëert onderling begrip. Maar vooral inspireert de methode tot positieve verandering, beginnend bij jezelf. Het respect is dan ook groot wanneer aan het eind van dag op het IJburgcollege een leerling opstaat, de microfoon grijpt en zegt: 'Ik wil graag mijn excuses aanbieden. Ik besef nu pas wat het effect is van mijn gepest en getreiter. Ik stop er vandaag mee.' De drie leerlingen die al jarenlang mikpunt zijn van zijn getreiter, staan op en omhelzen hun pestkop.

http://www.kro.nl/overdestreep/
Bekijk de uitzending hier >>>
Petra
forum bewoner

BerichtGeplaatst: 27/05/2010, 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

Die was heftig en indrukwekkend. Zat soms echt met tranen in m'n ogen.
Sta eigenlijk weer versteld hoeveel kinderen zulke mega problemen hebben...... Triest....
Lijkt me heel nuttig die Challenge Day. Moeten ze veel vaker doen op scholen!

Blij dat ik die tijd achter de rug heb! Zeker genoten, zéker ook veel plezier gehad. Maar onzeker zijn etc etc. Dan is ouder worden zo slecht nog niet, haha.
ET
Forum crack

BerichtGeplaatst: 27/05/2010, 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

De eerste levensjaren, vóór de schooltijd, zijn cruciaal mbt het weerbaar maken van het kind. Het is een taak voor de ouders en de deskundigen die ze raadplegen. Daarna is het de school en het kind zelf die veel kan doen om opgelopen schade (w.o. stotteren) te herstellen.
Lees: "Succes op school" >>>
Adrie

Petra
forum bewoner

BerichtGeplaatst: 27/05/2010, 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt.
Ik heb ook geen nare jeugd gehad hoor, meestal veel lol Laughing
Maar het is gewoon een moeilijke fase in je leven toch?
Jezelf leren kennen, ontdekken hoe je in het leven staat etc etc.
Geloof zéker dat ouders hier heel veel in kunnen betekenen.
Hoeveel kinderen staken er niet over toen er gevraagd werd of ze wel eens voor dom uitgemaakt zijn geweest.
Toch triest.... Crying or Very sad vaak komt het ook nog van de ouders vandaan.... erg hoor.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.demosthenes.nl forum index -> Jeugd / tot 18 jaar Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: