www.demosthenes.nl forum index www.demosthenes.nl
Welkom op het Discussie-forum van Demosthenes
Kijk op de website bij contacten-forum voor de richtlijnen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Hoe kan stotteren inspireren? Meld inspirerende ervaringen

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.demosthenes.nl forum index -> Oproepen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ronald140875
Forum crack

BerichtGeplaatst: 18/07/2010, 19:23    Onderwerp: Hoe kan stotteren inspireren? Meld inspirerende ervaringen Reageer met quote

Bron: column Hans van Echtelt januari 2008:

Tijdens het mondelinge examen Nederlands waren er twee vragen waar ik het antwoord niet op wist te geven. Ik ben toen met opzet extra gaan stotteren zodat de rijksgecommiteerde na enige tijd vol medelijden tegen me zei: "Ik geloof dat deze jongen het antwoord wel weet, maar het op dit moment niet kan zeggen".

Het thema van wereldstotterdag (22 oktober) is dit jaar "People who stutter, inspire other people who stutter"

Demosthenes werkt mee aan de organisatie van een inspirerende campagne over dit thema maar we hebben daarbij jouw hulp nodig.

- Op welke manieren kunnen stotterende mensen elkaar, maar ook niet stotterende mensen inspireren?
- Wat voor ideeën roept dit thema op voor acties om op wereldstotterdag te organiseren?
- Wat zou een goede Nederlandse vertaling voor dit thema zijn?

Laatst aangepast door ronald140875 op 29/07/2010, 17:31, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
bertb
Newbie

BerichtGeplaatst: 28/07/2010, 21:14    Onderwerp: Thema ISAD bekend Reageer met quote

Ronald heeft een paar boeiende vragen gesteld:
- kan stotteren gezien worden als vorm van inspiratie? Lijkt nauwelijks voorstelbaar en is in elk geval moeilijk te verkopen.
- hoe kunnen PWS elkaar en non PWS inspireren? We moeten het niet ontkennen: stotteren is een handicap, maar de wijze waarop mensen met een handicap omgaan, kan inspirerend zijn; dit kan zowel mede-gehandicapten betreffen, maar ook anderen die deze handicap niet hebben - maar wellicht een andere wel.
- een concreet thema? iets dergelijks als: Kom uit de kast, ga open
- vertaling? hier komt al een probleem: in het Amerikaans wordt niet gesproken van stotteraar, maar van PWS - dit om aan te geven dat de persoon wel stottert, maar geen stotteraar is. In het Nederlands zijn we of niet zo overgevoelig of vinden we de formulering (PWS) te omslachtig. Zonder deze gevoeligheid kan het gewoon zijn:
Stotteraars kunnen anderen inspireren; dit laat in het midden of het anderen (nl andere mensen) of andere stotteraars zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dini
Vaster bezoeker

BerichtGeplaatst: 30/07/2010, 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij werkt het inspirerend als ik andere mensen die stotteren tegen kom, die zich voor andere mensen inzetten. Zowel voor stotterende mensen, als voor niet-stotterende mensen. Tegelijkertijd merk ik dat niet-stotterende mensen het inspirerend vinden dat wij ons voor andere (stotterende) mensen inzetten. Daarom: aan alle stotterende vrijwilligers en alle niet-stotterende vrijwilligers die iets voor andere (stotterende) mensen doen: bedankt!
Chris80
forum bewoner

BerichtGeplaatst: 31/07/2010, 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

- Op welke manieren kunnen stotterende mensen elkaar, maar ook niet stotterende mensen inspireren?
Een (voor mij) interessante omgang met stotteren kan mij inspireren. Dat kan zowel een omgang zijn die ik als positief als een omgang die ik als negatief ervaar zijn. Ik denk dat het best een moeilijk thema is, omdat waar je je door laat inspireren heel persoonlijk is. Volgens mij hebben 'grootse dingen' over het algemeen echter meer invloed dan 'kleine dingen'. Eigenlijk kijk ik voor inspiratie trouwens meer naar mensen die niet stotteren, dan mensen die wel stotteren.

- Wat voor ideeën roept dit thema op voor acties om op wereldstotterdag te organiseren?
Het meest voor de hand liggend is misschien iets met Bekende Nederlanders die stotteren, omdat mensen zich over het algemeen nu eenmaal meer laten inspireren door celebs dan door de die oude man die twee straten verderop in z'n bejaardenflatje woont. Aan de andere kant: juist ook de omgang van die gewone mensen kan heel inspirerend zijn omdat het leven van die mensen meer overeenkomt met dat van de gemiddelde Nederlander.

Zelf zie ik het liefst "Mensen die stotteren inspireren mensen die stotteren" of simpelweg "Mensen die stotteren inspireren". Achter de benaming PWS zit een vrij plausibele theorie die totaal niets met (over)gevoeligheid te maken heeft, maar met gezond rationeel denken.
Naar boven
Dini
Vaster bezoeker

BerichtGeplaatst: 01/08/2010, 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom zovaak BN'ers? Toen ik het moeilijk had met stotteren, voelde ik mij nog meer een kluns als ik in de stotterweek (bekende) stotterende mensen zag die het, in mijn ogen, gemaakt hadden.

Is het een idee om dit jaar gewoon "de gewone stotteraar" te portretteren?

Wat te denken van de mooie initiatieven die al op het Demosthenesforum naar voren zijn gebracht?

Bijvoorbeeld:
* Hans Willem met zijn films over mensen die stotterend een gedicht voordragen.
* De auteurs met mooie gedichten die op het forum staan.
* Andere initiatieven die Demosthenesleden en niet-leden al ten toon hebben gespreid.

Misschien kan iemand één van die gedichten op muziek zetten en dat we, met diegenen die dat willen, een ad-hoc 'stotter-koor' vormen dat door Mark wordt gedirigeerd. We maken een singletje dat via deze website te bestellen is en de opbrengst is voor Demosthenes.

Door de kwaliteiten van de Demosthenesleden te bundelen, denk ik dat we tot een mooi inspirerend geheel kunnen komen.
Demosthenes's got talent! Very Happy
Chris80
forum bewoner

BerichtGeplaatst: 01/08/2010, 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik noemde heel bewust zowel BN'ers als gewone mensen die stotteren. Zoals ik al zei komt het leven van de gemiddelde Nederlander niet overeen met dat van een BN'er en is een dergelijk leven ook slechts voor weinigen weggelegd, dus ik denk het zeker heel nuttig is om ook te kijken naar 'de gewone mens' die op een interessante en positieve manier met zijn/haar stotteren omgaat. Persoonlijk put ik denk ik ook meer inspiratie uit gewone mensen dan uit BN'ers. Je kunt er echter moeilijk omheen dat BN'ers relatief meer mensen, en dan met name jongere mensen, inspireren dan 'de gewone mens' en dat deze BN'ers bovendien ook veelal interessanter zijn voor mensen die niet stotteren die neem ik aan ook bereikt willen worden. Als je een foldertje of een tv-item maakt/laat maken met allemaal gewone mensen dan is dit voor de gemiddelde Nederlander gewoon niet zo interessant, omdat de gemiddelde Nederlander zich niet zo heel erg interesseert in Jan uit Purmerend die toevallig stottert en daar iets over vertelt. Maar zet je er bijvoorbeeld een Sanne Hans, een Typhoon, een Waldemar Torenstra, etc. in, dan is het voor heel veel mensen snel een stuk interessanter omdat deze sowieso een stuk interessanter gevonden worden. En als deze mensen dan het foldertje oppakken omdat ze nieuwsgierig zijn naar de strubbelingen van deze BN'ers, dan zullen ze ook sneller de items over Jan uit Purmerend lezen.
Naar boven
ET
Forum crack

BerichtGeplaatst: 01/08/2010, 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

ronald140875 schreef:
[...]Het thema van wereldstotterdag (22 oktober) is dit jaar "People who stutter, inspire other people who stutter"
Demosthenes werkt mee aan de organisatie van een inspirerende campagne over dit thema maar we hebben daarbij jouw hulp nodig.

bbast schreef:
[...] hier komt al een probleem: in het Amerikaans wordt niet gesproken van stotteraar, maar van PWS - dit om aan te geven dat de persoon wel stottert, maar geen stotteraar is. In het Nederlands zijn we of niet zo overgevoelig of vinden we de formulering (PWS) te omslachtig. Zonder deze gevoeligheid kan het gewoon zijn:
Stotteraars kunnen anderen inspireren; dit laat in het midden of het anderen (nl andere mensen) of andere stotteraars zijn.

Mijn suggestie is om het thema Zijn of Doen op te pakken als actiemotto nav de stotterdag.
Met het opplakken van het etiket "stotteraar" zijn we onterecht bezig om ons als uitzonderingsgevallen te bestempelen. Bovendien attenderen we anderen erop dat we mensen zijn met een "gebruiksaanwijzing". Dat acht ik schadelijk, zowel voor je eigen ontwikkeling, maar ook voor de algemene beeldvorming tav stotteren en mensen die stotteren.
Onze therapeut verwoordde het als volgt:

Quote:
"Pin je niet met je hele wezen op die ene gedragstrek vast en noemt jezelf geen "stotteraar". Je bent net zo normaal als alle andere mensen. Elk mens heeft zijn problemen, zijn tick, zijn bijzondere manier van doen, zijn voortdurend terugkerende sores...
Het is als iemand die steelt en zich een dief noemt, zichzelf daarmee als uitzonderingsgeval bestempelt en ... zich de volgende diefstal al voorneemt. Je kunt van een dief toch alleen maar verwachten dat hij steelt, en ook hijzelf verwacht nauwelijks iets anders! Hij denkt echter ook niet voor zijn daden verantwoordelijk te zijn, want hij is helemaal niet zoals de anderen. Hij is een dief!
Wie zich een stotteraar noemt, maakt aanspraak op een bijzondere plaats. Hij denkt dat hij niet is zoals andere mensen en voelt zich niet voor zijn stottergedrag verantwoordelijk. Hij heeft behoefte, ontzien te worden. Als hij stottert, kan hij daar niets aan doen. Men mag het hem niet kwalijk nemen, als hij vloeiend spreekt, moet men hem bewonderen, met hem blij zijn, want hij is toch een stotteraar…!
(Lees er meer over in: Gaat stotteren ons allemaal aan.)

Adrie
lotte25
Vaster bezoeker

BerichtGeplaatst: 08/08/2010, 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt al iemand inspireren door gewoon jezelf te zijn. Ik ben gewoon Lotte, maar mijn item op Blikvoer is wel al 1556 bekeken. Daarnaast word ik ook regelmatig benaderd door redacteuren of ik mee wil werken aan een item of een artikel dus je hoeft niet per se een bekende Nederlander te zijn om mensen te inspireren of om interessant te zijn. Ik vind persoonlijk ervaringsverhalen juist erg leuk om te lezen. Daarnaast is het echt essentieel om eens iets te doen aan die negatieve beeldvorming die er is als je iemand bent die stottert en niet alleen op Wereldstotterdag.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.demosthenes.nl forum index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: