www.demosthenes.nl forum index www.demosthenes.nl
Welkom op het Discussie-forum van Demosthenes
Kijk op de website bij contacten-forum voor de richtlijnen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Discussieer mee over het thema Stotteren en werk
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.demosthenes.nl forum index -> Werk & Werkg. - Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lotte25
Vaster bezoeker

BerichtGeplaatst: 29/01/2010, 10:24    Onderwerp: Discussieer mee over het thema Stotteren en werk Reageer met quote

Naar aanleiding van mijn filmpje in de rubriek Blikvoer van Vara is er een idee ontstaan om te discussieren over wat kunnen we met z'n allen doen om een steuntje in de rug te bieden voor stotteraars die momenteel werkloos zijn, voor stotteraars die op dit moment op zoek zijn naar een andere baan en wat kunnen we doen zodat stotteraars op de arbeidsmarkt blijven. Wat heeft Demosthenes te bieden voor deze groep stotteraars? Hoe worden de belangen behartigt van deze groep stotteraars? Kortom dit is een discussie omtrent het thema Stotteren en Werk. Heb je leuke ideeen, dan kun je die met ons delen. Je mag me ook altijd een privé-bericht sturen, als je dat makkelijker vindt.

Ik ben benieuwd naar al jullie ideeen en reacties.

Groetjes,
Lotte alias Stotterlot
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Adrie & Miep
forum bewoner

BerichtGeplaatst: 30/01/2010, 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

De Nederlandse stottervereniging Demosthenes is lid van de CG-Raad
De CG-Raad heeft een Juridisch Steunpunt waar Mensen met een handicap of chronische ziekte terecht kunnen. Indien het nodig is kan een jurist zich, samen met geschoolde vrijwilligers, in de zaak verdiepen, behulpzaam zijn bij het opstellen van een bezwaarschrift en bemiddelen.
Indien een bezwaar wordt afgewezen kan het Juridisch Steunpunt zonodig een sociaal advocaat inschakelen. Lees verder >>>

Zie ook:
Sollicitatiegids Solliciteren en gezondheid Beter zwijgen of verstandig spreken? [pdf]
Solliciteren met een beperking[word.doc-bestand]
Vaster bezoeker

BerichtGeplaatst: 31/01/2010, 12:22    Onderwerp: Regelingen voor potentiële werkgevers van stotterende mensen Reageer met quote

In een ander topic gaf Jaap aan:
Quote:
De themadag van 6 september 2003 stond in het teken van "solliciteren en loopbaanontwikkeling"...
...Belangrijke adviezen waren: zorg dat je je goed bewust bent van de kwaliteiten die je geschikt maken voor je werk; kom er tijdens een sollicitatie gesprek eerlijk voor uit dat je stottert; en maak duidelijk dat dit volgens jou geen belemmering hoeft te zijn bij het uitoefenen van je functie.

Inderdaad: schuif je goede kwaliteiten naar voren, benadruk die en maak het stotteren niet te groot. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Sinds september 2003, ruim 6 jaar geleden, is er het een en ander veranderd. De herkeuringen voor de WIA hebben plaatsgevonden, de WA-jong is van uitkering naar 'zoeken naar werk' gegaan. Overigens vind ik dat een goede ontwikkeling.
Hoewel stotteren niet onder de WIA of onder WA-jong valt, heeft dit wel gevolgen voor ons. De mensen met een handicap die uit de WIA of WA-jong stromen, brengen subsidiepotjes en gunstige regelingen voor hun werkgevers mee. Mensen die stotteren niet.

De laatste jaren krijg ik bij sollicitaties weleens de vraag:"jij stottert, zit daar subsidie op?" Nadat zo'n werkgevers hoort dat stotteren niet als arbeidshandicap erkend wordt en er daarom geen subsidie op zit, krijg ik een afwijzing. Hierdoor ervaar ik een nog grotere achterstand tot de arbeidsmarkt dan 10 jaar geleden.

Mijn vraag: welke regelingen, voor werkgevers, zijn er om hen te pushen om ook stotterende mensen aan te nemen?
Naar boven
Adrie & Miep
forum bewoner

BerichtGeplaatst: 31/01/2010, 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Er staat hier een vacature waar Lotte op zou kunnen solliciteren, ... als ze een Wajong status zou hebben ....
Biedt onbegrensd talent wél perspectief voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt? Hoe word jij een onbegrensd talent?
Forum crack

BerichtGeplaatst: 31/01/2010, 16:22    Onderwerp: Reageer met quote

Toen ik zelf enige tijd geleden op zoek was naar nieuw werk, kwam ik vacatures van Onbegrensd Talent tegen. Ik heb toen brutaalweg de telefoon gepakt en gevraagd of de vacatures uitsluitend toegankelijk waren voor mensen met een Wajong status. Dat bleek dus niet het geval te zijn. Ik heb toen een 'intake' gesprek gehad met iemand van Onbegrensd talent die mijn CV bij verschillende organisaties onder de aandacht heeft gebracht. Het 'probleem' bij mij was dat mijn afstand tot de arbeidsmarkt (gelet op mijn CV en de duur van van werkloosheid) nog te klein was. Uiteindelijk heb ik op eigen initiatief inmiddels weer een nieuwe baan gevonden.

Ergo: laat je niet afschrikken door termen als 'voorbehouden aan Wajongers'. Wees brutaal, bel op en leg je situatie uit. Zo ben ik daar ook binnengekomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Sybren
Forum crack

BerichtGeplaatst: 31/01/2010, 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

Toen ik ging solliciteren na afloop van mijn studie heb ik eerst een uitkering aangevraagd bij de gemeente en ben ik in 'fase 2' gezet. Dat betekende dat ik ook extra begeleiding kreeg en dat als werkgever mij in dienst nam, deze tijdelijk een subsidie kreeg op de loonkosten. Uiteindelijk heeft dit me zeker geholpen met het vinden van een baan!
Misschien dus dat er op gemeentelijk niveau ook wel regelingen zijn waar je gebruik van kunt maken...

Ik denk trouwens dat we nu al steeds meer voeding krijgen voor een hele thema-VHV over stotteren en werk....

Sybren
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
Adrie & Miep
forum bewoner

BerichtGeplaatst: 31/01/2010, 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Sybren schreef:
... Ik denk trouwens dat we nu al steeds meer voeding krijgen voor een hele thema-VHV over stotteren en werk....
Sybren

De reacties in deze discussie zijn vooralsnog voornamelijk gericht op wat iemand die stottert zelf kan doen om de kansen op het verkrijgen van werk te vergroten.

Om te komen tot collectieve belangenbehartiging vanuit de vereniging (en dat is één van haar doelstellingen) moeten n.m.m. de volgende zaken worden aangepakt:

* onderkennen dat stotteren bij een aantal mensen een ernstige belemmering kan zijn bij het verkrijgen en behouden van betaald werk.
* Inventariseren hoe groot de nood is onder mensen die stotteren, waar ze op de arbeidsmarkt tegen aan lopen.
* Harde gegevens verzamelen bij zowel werkgevers en werknemers over problemen die te maken hebben met stotteren en werk. Daarmee kan de vereniging naar beleidsmakers en politiek.
* Inventariseren welke (wettelijke) voorzieningen en andere mogelijkheden er al zijn - en of mensen die stotteren daarvan gebruikt (kunnen) maken.
* Inventariseren welke voorzieningen er ontbreken en bewerkstelligen dat die er komen.
* Nog meer energie steken in het verbeteren van de algemene beeldvorming over stotteren en mensen die stotteren.

En daarbij moeten we niet alleen kijken naar het verkrijgen van betaald werk. Het maken van promotie en/of het behouden van het werk zijn minstens even belangrijk.

Nu ik terugkijk op mijn "carrière" constateer ik tot mijn verbazing dat ik in álle gevallen waarbij het mij lukte een betaalde baan te bemachtigen een "kruiwagen" had. Bij het mislopen van een promotie of het verliezen van een baan speelde mijn stotteren in de meeste gevallen ook een belangrijke rol. Miep heeft soortgelijke ervaringen en op latere leeftijd lukte het haar al helemaal niet meer om een betaalde baan te krijgen.

Adrie
Vaster bezoeker

BerichtGeplaatst: 04/02/2010, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

In de brochure "Handicap of chronische ziekte, gelijke behandeling wettelijk geregeld" van Postbus 51 staat vermeld:"Alle langdurige lichamelijke, verstandelijke en psychische beperkingen vallen onder de Wgbh/cz. Met opzet zijn de verschillende handicaps en ziekten niet genoemd".

Daarop heb ik aan Postbus 51 de onderstaande vragen gesteld:
- wordt stotteren als (arbeids-)handicap erkend?
- valt stotteren onder de Wgbh/cz?
- waar ligt, in het geval van stotteren, de grens tussen toegestaan onderscheid en discriminatie?

Postbus 51 verwees mij door naar de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). Ook aan hen heb ik de bovenstaande vragen gesteld. Als antwoord kreeg ik van het CGB:"Over de vraag of stotteren als handicap kan worden beschouwd heeft de Commissie zich nog niet eerder door middel van een oordeel kunnen uitspreken. Dit betekent dat de Commissie uw vragen helaas niet via de mail kan beantwoorden. De Commissie kan dit wel nader onderzoeken indien een verzoek om een oordeel wordt ingediend".

Het feit dat CGB zich nog niet eerder door een oordeel over stotteren heeft kunnen uitspreken, geeft voor mij aan dat het nog niet per definitie zeker is dat stotteren ook onder de 'Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBh/cz)' valt. Misschien maken we ons als stotteraars blij met een dood vogeltje. Misschien ook niet, maar dat weten we niet. Mij alarmeert het dat er een mooie wet 'gelijke behandeling' bestaat, maar dat de uitvoerende instanties zelf niet eens weten of stotteren daar wel of niet onder valt.

Aanvullend op de voorstellen van Adrie, lijkt het mij daarom ook zaak om stotteren bij dat soort instanties op de kaart te zetten.
Wie wil mee doen om binnen Demosthenes een groep daadkrachtige mensen te vormen om samen dit soort dingen op te pakken en goede regelingen te organiseren voor alle stotteraars die daar behoefte aan hebben? Alleen samen kunnen we iets bereiken.

Wie helpt mee?

Laatst aangepast door Dini op 04/02/2010, 13:44, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
lotte25
Vaster bezoeker

BerichtGeplaatst: 04/02/2010, 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil graag meewerken. Dit kan namelijk uitgezocht worden d.m.v. het bestuderen van jurisprudentie, de bestaande wetgeving en wellicht is het nodig om een uitspraak te vragen aan het CGB. Je kunt bijvoorbeeld ook om een uitspraak vragen aan het UWV. Als het gaat om de term arbeidshandicap, dan ben ik zelf eerder geneigd om contact te zoeken met het UWV. Daarnaast ben ik benieuwd of stotteren juridisch gezien wel wordt gezien als een handicap of als een beperking.

Bovendien ben ik me er van bewust dat een uitspraak van het CGB of van het UWV ook negatief kan uitvallen en dat kan gevolgen hebben voor studerende, werkende en werkeloze stotteraars dus het is van belang dat dit zorgvuldig wordt voorbereid en uitgevoerd.

Ik vind het jammer dat "Stotterland" niet op één lijn zit want op deze manier is het lastig om op te komen voor de belangen van alle stotteraars. De één die kiest voor een behandeling bij een stottertherapeut en de ander vindt het prettiger om bv. volgens de Hausdorfermethode met zijn stotteren bezig te zijn. We blijven toch stotteraars ongeacht welke therapie of methode je volgt.

Eigenlijk is dit een taak voor het bestuur van Demosthenes dus ik ben benieuwd wat het bestuur hiervan vindt en misschien hebben ze wel hele andere ideeen. Als vereniging sta je veel sterker, dan dat je als individu of als groepje een zaak voorlegd aan bv. het CGB.

groetjes,
Lotte
Naar boven
Adrie & Miep
forum bewoner

BerichtGeplaatst: 04/02/2010, 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

lotte25 schreef:
... Ik vind het jammer dat "Stotterland" niet op één lijn zit want op deze manier is het lastig om op te komen voor de belangen van alle stotteraars. ... Eigenlijk is dit een taak voor het bestuur van Demosthenes dus ik ben benieuwd wat het bestuur hiervan vindt en misschien hebben ze wel hele andere ideeen. Als vereniging sta je veel sterker, dan dat je als individu of als groepje een zaak voorlegd aan bv. het CGB...Lotte

Ik neem aan dat bestuursleden van de vereniging dit forum lezen. Het bestuur, of de algemene ledenvergadering, kan besluiten om een werkgroep te formeren en die namens haar een mandaat geven - of een externe organisatie opdracht geven om dit in haar naam vorm te geven.
Newbie

BerichtGeplaatst: 04/02/2010, 18:34    Onderwerp: oplossingsgerichtheid Reageer met quote

Dini schreef:
Het feit dat CGB zich nog niet eerder door een oordeel over stotteren heeft kunnen uitspreken, geeft voor mij aan dat het nog niet per definitie zeker is dat stotteren ook onder de 'Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBh/cz)' valt.

Of stotteren al dan niet een handicap is, lijkt me voor de wet Wgbh/cz niet relevant. De wet spreekt immers over een “werkelijke of vermeende handicap of chronische ziekte”. (curs., mb) Het adjectief vermeend betekent volgens het standaardwoordenboek (Van Dale 2005/druk 14) “niet zijnde wat het genoemde aanduidt”. Volgens de begrijpelijkere Wolters’ Koenen (1992/druk 29) betekent vermeend: “ten onrechte beschouwd als”.

Linguïstisch betekent dit alles dat een handicap die geen handicap is, toch als handicap onder deze wet valt. Raar maar waar. Stotteren valt dan ook zeker onder de Wgbh/cz. Probleem adequaat opgelost.
Naar boven
Dini
Vaster bezoeker

BerichtGeplaatst: 04/02/2010, 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Maurice schreef:
Quote:
Linguïstisch betekent dit alles dat een handicap die geen handicap is, toch als handicap onder deze wet valt. Raar maar waar. Stotteren valt dan ook zeker onder de Wgbh/cz. Probleem adequaat opgelost.

Ik geloof je meteen.

Probleem is echter dat de instanties de door jou geschetste redenering blijkbaar niet weten, gezien het antwoord dat ik kreeg. Van die instanties zijn we wel afhankelijk.
Je redenering mag dan juist zijn, maar helaas zit er in de praktijk verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Des te meer reden om stotteren bij dat soort instanties op de kaart te zetten en bekend te maken dat stotteren linguïstisch gezien onder de wet Wgbh/cz valt. Feit is namelijk dat meerdere mensen die stotteren, problemen ervaren op de arbeidsmarkt. Hoog tijd dat dat verbeterd wordt.
Naar boven
lotte25
Vaster bezoeker

BerichtGeplaatst: 05/02/2010, 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Het feit blijft dat er nog steeds stotteraars zijn die problemen ondervinden bij het volgen van een studie, bij het zoeken naar een stage of een baan, bij het behouden van een baan, bij het krijgen van promoties en er zijn stotteraars die onder hun niveau werken en/of werk doen dat ze eigenlijk helemaal niet leuk vinden.

We kunnen met z'n allen gaan debatteren over allerlei definities, regeltjes en wetten, maar we kunnen ook eens samen gaan werken en kijken hoe we op kunnen komen voor de belangen van deze stotteraars.

groetjes,
Lotte25
Naar boven
maurice
Newbie

BerichtGeplaatst: 05/02/2010, 12:59    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
We kunnen met z'n allen gaan debatteren over allerlei definities, regeltjes en wetten, maar we kunnen ook eens samen gaan werken en kijken hoe we op kunnen komen voor de belangen van deze stotteraars.

Alles goed en wel, maar volgens mij opperde iemand hierboven de ideeën om:
- jurisprudentie te bestuderen;
- bestaande wetgeving te bestuderen;
- een uitspraak te vragen aan het CGB;
- een uitspraak te vragen aan het UWV.

Dit alles is nu overbodig omdat nu duidelijk is dat stotteren onder de wet Wgbh/cz valt. Daarmee is een eventuele werkgroep nogal wat werk uit handen genomen.
Naar boven
lotte25
Vaster bezoeker

BerichtGeplaatst: 05/02/2010, 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Leg mij eens uit waarom het overbodig is. Als alles zo goed geregeld is, waarom kunnen bepaalde stotteraars dan niet de studie volgen die ze graag willen volgen of komen ze tijdens hun studie allerlei hindernissen tegen?

Hoe komt het dan dat er zoveel problemen worden ervaren m.b.t. stotteren en werk? Alles is toch zo goed geregeld!

groetjes,
Lotte25
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.demosthenes.nl forum index -> Werk & Werkg. - Algemeen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: