| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Kristof Newbie
|
Geplaatst: 15/01/2010, 21:08 Onderwerp: Propranolol |
|
|
Ben vandaag met kuur begonnen.
Zal om de paar dagen laten weten hoe dit evolueert.
Laatst aangepast door Kristof op 17/01/2010, 17:33, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
Kristof Newbie
|
Geplaatst: 17/01/2010, 17:31 Onderwerp: |
|
|
Vorig jaar heb ik trouwens vitamine B-complex genomen.
Dit heeft mij echter niets verder geholpen.
Momenteel totaal geen verandering te merken.
Ik hoop erop dat ik binnen een 2-tal weken toch een verbetering merk.
De eerste nacht heb ik enkele uren wakker gelegen waarbij ik bang was van.. spoken! Dat was dan ook de enige bijwerking die ik tot op heden gewaar ben geworden. Vrijdag en gisteren ben ik begonnen met 20mg. Vanaf vandaag neem ik 20mg 's morgens en nog eens dezelfde hoeveelheid 's avonds. |
|
| Naar boven |
|
 |
Chris80 forum bewoner
|
Geplaatst: 18/01/2010, 11:19 Onderwerp: |
|
|
Hey, leuk dat je dit bijhoudt!
Even een paar vraagjes:
-is het op doktersvoorschrift?
-betreft het een tijdelijke kuur of zou je het 'constant' moeten toedienen? |
|
| Naar boven |
|
 |
Kristof Newbie
|
Geplaatst: 18/01/2010, 21:08 Onderwerp: |
|
|
We kunnen maar zoveel mogelijk ervaringen met elkaar delen hé.
Het is inderdaad op doktersvoorschrift. Heb op dit en op enkele andere forums gelezen dat sommigen goed geholpen zijn met de geneesmiddel.
Daarom heb ik het zelf aan mijn dokter voorgesteld om eens te proberen.
Volgens hem is het niet verslavend en kan het geen kwaad.
Merk ik na een 2-tal maand geen verandering, dan stop ik ermee.
Vermoedelijk is een constante toediening nodig. |
|
| Naar boven |
|
 |
Kristof Newbie
|
Geplaatst: 20/01/2010, 21:47 Onderwerp: |
|
|
Heb totaal geen last van bijwerkingen.
Ik merk sinds vandaag een verbetering. Ik stotter sowieso sommige weken heel veel, andere weken dan weer praktisch niet.
Enkele goede dagen is daarom niet noodzakelijk door de Propranolol.
Het zal nog enkele weken afwachten zijn.. |
|
| Naar boven |
|
 |
sas Newbie
|
Geplaatst: 21/01/2010, 13:21 Onderwerp: |
|
|
Hoi Kristof,
Ik wil graag even reageren op jou onderwerp.
Niet alles als voorlief aannemen wat de dokter zegt he.
Ieder mens reageert weer anders op het gebruik van medicijnen.
IEDER medicijn kan verslavend gaan werken als je er gewend aan raakt om het in te nemen.
Zelfs aspirine. Ik spreek uit ervaring. En dan kan een dokter ook wel zeggen, dat dat niet verslavend werkt. Nou ik heb het tegendeel bewezen dus... |
|
| Naar boven |
|
 |
Kristof Newbie
|
Geplaatst: 21/01/2010, 23:21 Onderwerp: |
|
|
Thx voor de waarschuwing sas!
I know, ben eigenlijk totaal tegen pillen. In dit geval wil ik echter een uitzondering maken. Ik ben op een punt gekomen dat ik zodaning wanhopig ben dat ik alles wil proberen om van het stotteren af te geraken.
Ik heb hier last van sinds mijn 7 jaar - 13 jaar. Daarna 5 jaar volledig stottervrij!! Ik weet wat het is om te spreken spreken zonder angst. Ik durfde alles en mijn zelfvertrouwen was top. Toen stak het stotteren opnieuw de kop op en is mijn wereld als het ware ingestort. Ik kom (uitgezonderd werk) totaal niet meer de deur uit. Vroeger had ik tientallen vrienden waar er nu geen enkele meer van overblijft.
Sommige dagen ging het dan opnieuw beter en blijf je één keer ferm hangen waardoor je bijna door de grond zakt van schaamte. Als ik binnen blijf voel ik mij ook niet goed, maar zeker niet zo slecht als wanneer ik stotter. Ik ben nu 24 jaar, ben een knappe gast, ik zou verdorie in de fleur van mijn leven moeten zijn! Het stotteren belet mij dit echter en ik weet dat ik er nooit vrede mee zal kunnen nemen. Zolang ik dingen probeer heb ik hoop en ga ik er niet volledig onderdoor. |
|
| Naar boven |
|
 |
Chris80 forum bewoner
|
Geplaatst: 24/01/2010, 19:15 Onderwerp: |
|
|
| Hmmmm dat is wel pittig. Maar je hoeft natuurlijk niet van je stotteren af te komen om bovenstaande problemen grotendeels op te lossen. Ik heb zelf ook een periode gehad dat ik te weinig naar buiten ging en dergelijke, maar dit is iets wat je zelf doet en niet je stotteren. De oplossing is heel simpel: naar buiten gaan! Toen ik van mening was dat ik het stotteren te veel m'n leven liet leiden ben ik gewoon begonnen met elke dag 'iets te doen'. Je kunt zo klein en groot beginnen als je zelf wil, hangt ook van jezelf af: als je te veel angst hebt of je bent bang te snel af te haken bij teleurstellingen kan je beter klein beginnen. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met elke dag een situatie opzoeken waar je aangesproken kunt worden. Dat kan je na een tijdje uitbreiden naar bijvoorbeeld elke dag een vreemde te aanspreken. Bij mij zorgde dit echt in een kwestie van enkele weken voor bijzonder positieve en motiverende gevolgen. Het lijkt me echter wel slim om als je dit doet dit begeleid te doen of als je dat kan, zorgen dat je een goede theoretische achtergrond hebt. |
|
| Naar boven |
|
 |
Kristof Newbie
|
Geplaatst: 25/01/2010, 1:32 Onderwerp: |
|
|
Thv voor reactie Chris. Ik probeer er rekening met te houden. Het is nu ook weer niet dat ik een kluizenaar ben ofzo. Misschien kwam mijn bericht net iets te erg over.
Momenteel geen reactie merkbaar ivm Propranolol. Het zou enkele weken moeten duren vooraleer ik verbetering merk. Geen probleem dus.
Ben trouwens sinds gisteren begonnen met 30' lopen en wil dit gedurende enkele weken volhouden om te kijken als sporten een effect op spraak kan hebben. De jaren dat ik stottervrij was, heb ik intensief gesport in competitie. Toen ik daarmee gestopt ben, is het stotteren teruggekomen.
Ben tevens iets teveel aangekomen dus is mooi meegenomen  |
|
| Naar boven |
|
 |
Chris80 forum bewoner
|
Geplaatst: 25/01/2010, 21:14 Onderwerp: |
|
|
Okay, maar het feit dat je hebt noemt geeft wel aan dat je het als een probleem ziet. Oplossingen zijn vrij simpel en makkelijk met b.v. je propranolol te combineren.
Sporten lijkt me overigens absoluut nuttig. Als je regelmatig sport voel je je gewoon een stuk beter en dat heeft uiteraard ook invloed op je stotteren en je omgang met stotteren. |
|
| Naar boven |
|
 |
simonalter Newbie
|
Geplaatst: 26/01/2010, 6:23 Onderwerp: |
|
|
Ik ben erg benieuwd naar het verdere verloop, hou ons op de hoogte!
Simon |
|
| Naar boven |
|
 |
ET Forum crack

|
Geplaatst: 26/01/2010, 14:17 Onderwerp: |
|
|
Tussen 1970 en 2005 zijn er 31 publicaties over stotteren en farmacie verschenen.
Voor een analyse van de resultaten kan je hier klikken [pdf] (Ivm copyright kan ik hier niet het volledige artikel plaatsen. Wil je het inzien stuur dan een pm)
Momenteel loopt in de USA een groot onderzoek naar het effect van het middel Pagoclone. Daarover kan je vanaf hier meer lezen. _________________ Stichting Encouraging-Training Schoenaker-concept® |
|
| Naar boven |
|
 |
Kristof Newbie
|
Geplaatst: 27/01/2010, 22:20 Onderwerp: |
|
|
Geen verbetering merkbaar, integendeel is sinds vandaag zelfs slechter.
Lopen is sinds gisteren niet meer gelukt wegens blessure.
Vanaf vrijdag zou ik graag opnieuw beginnen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Kristof Newbie
|
Geplaatst: 31/01/2010, 12:36 Onderwerp: |
|
|
| Ondertussen heb ik enkele dagen ziek in bed gelegen. Ben dus uiteraard niet kunnen gaan lopen. Geen positieve verandering in spraak. |
|
| Naar boven |
|
 |
Kristof Newbie
|
Geplaatst: 05/02/2010, 0:25 Onderwerp: |
|
|
Na een 3-tal weken nog steeds geen verbetering te merken. Ik reken er alvast niet meer op. Uiteraard neem ik mijn kuur nog verder uit.
Daarna ga ik iets nieuws proberen; angstremmer. Als ik namenlijk luidop lees, spreek ik als de beste en blijf ik nooit haperen. Dit overtuigd mijzelf dat met mijn spraak alles ok is maar dat er faalangst in het spel is. Wordt vervolgd..
Lopen zou ik graag vanaf zaterdag opnieuw met starten. Sinds vandaag geen last meer van blessure. |
|
| Naar boven |
|
 |
|